KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI

KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI

22.01.2020 339

KİTAP ÖNEMİ ile ilgili görsel sonucu

 

KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI ÜZERİNE

 

                  Çocuklara kitap okumayı sevdirmeye çalışmak her anne babanın en önemli vazifelerinden birisidir. Ve bu vazife için, yani çocuğun gerçekten severek, isteyerek kitap okuyan bir birey olması için ne gerekirse yapmak lazım. Üstün bir gayretle bu konuda yapılan bütün çalışmalardan sonra şayet çocuk kitap okumayı bir türlü sevmiyorsa bu konuda kararı çocuğa ve iç yazılımına bırakmak olmalıdır. Her çocuk illa bir kitap okuru olmak zorunda değildir. Kitap okumayı sever, sevmez, gerektiği kadar sever, fazlasını istemez. Önemli olan çocuğun iç yazılımını, karakterini erken dönemde bulup, o iz üzerinde çocuğun ilgi ile ilgileneceği, severek yapacağı şeyleri önüne koyup, kendisini geliştireceği ana yol ve yan yolları iyi tespit etmenin yollarını bulup çıkarmak olmalı.

 

                  Bütün bunlardan sonra çocuklara kitap okumayı sevdirmenin bir çok yolu bulunmaktadır.

1. Çocukla erken dönemde ilgilenerek onun hikaye ve masallar ile hayal dünyasını geliştirmenin yolları aranmalı.

 

2. İlk başlarda yazısı az, resimi bol kitaplar tercih edilmeli.

 

3. Çok uzun hikaye ve romanlar daha ileri ki yaşlara bırakılmalı. Bitmeyen hikaye ve romanlar çabuk sıkılan çocukları erken yaşta okumaktan bezdirebilir. Bu anlamda erken ve aceleci davranıp, bunu da oku, şunu da çok güzel diyerek kendi tercihlerimizi dayattığımız çocuklarımız okumaktan nefret edebilirler.

 

4. Her insanın her kitap ve yazarı bilmesi, tanıması imkansız. Bu anlamda araştırmalar yapılmalı, bilenlere sorulmalı ve yeni çıkan, ilgi ile okunan, ısrarla tavsiye edilen kitap, yazar ve yayınevleri takip edilmeli.

 

5. Ev içersinde kitaba saygı duyulmalı, yazara ve düşünceye saygı duyulmalı. Kitap evde fazlalık gibi, evi dağıtan bir nesne gibi görülmemeli. Eve görsellik katan "çanak, tabak, biblo, vazo" gibi nesnelerden çok daha az özen gösterilen fazlalık, boşuna para verilen değersiz bir şey gibi sunulmamalı.

 

6. Aile içersinde en büyük ayrıcalık kitap okuyana verilmeli. Aile bireyleri kitap okuyanı "su getir, kapıyı aç" gibi çeşitli işler ile meşgul etmemeli. Kitap okuyanın bu tür işlerden uzak ve azade bir özgürlüğü, ayrıcalığı olmalı.

 

7. Çocuğun alabildiğine engin ve özgür hayal dünyasında taklitler, sesler, figürler ile kalıcı izler bırakarak, hikayeleri görsel anlamda zenginleştirip, kalıcı izler bırakılmalı.

 

8. Bazen hikayeler, masallar, bazen kısa romanlar en heyecanlı yerinde bırakılarak merak duyguları canlı tutulmalı. Tıpkı bazı film ve diziler gibi, arkası yarınlar gibi, ertelenmeli.

 

9. Çocuğun kitap okuduğu, kitabı sevdiği, okuduğu kitapların yer aldığı özel bir kütüphane bulunmalı.

 

10. Çocuğun ilgi alanları tespit edilip ona göre kitaplar alınmalı, bulundurulmalı.

 

11. Evde her akşam mutlaka on dakika bile olsa, bütün aktiviteler bir kenara konularak, bütün ev halkının mutlak anlamda katıldığı bir okuma saati konulmalı.

 

12. Bazı çocuklar büyüklerin tecrübelerinden istifade etmenin yollarını biliyor ve onların özellikle okunması gereken kitaplarla ilgili tavsiyelerini dikkate alıyorlar. Bu yüzden aile bireyleri kendi aralarında bazı kitap kritikleri yapmalı. "Bu kitabı şu ... kişi tavsiye etti, mutlaka okunmalı" dedi, okudum çok sevdim. Ayrıca "bence şu kitap çok harika o da mutlaka okunmalı" şeklinde tavsiyelerle yeni yönlendirmeler de yapılmalı.